Løgn og denslags i Trønderavisa…

Samme dag som VG-saken kom ut ringte Trønderavisa og intervjuet meg mens jeg satt på t-banen til Riksarkivet for å ta en siste kikk på dokumenter om Ingstads krigsinnsats. Jeg trodde først det var VG som ringte igjen, for det hørtes ut som VG-reporteren i gamle Hallo i uken.

De endte opp med å kjøre en sak nokså lik VGs sak:

tronderavisa

Løgn og bedrag…

Det er artig at begge avisene kjører ordet «Løgn» i overskrifta. Det er et sterkt ord, og har sjelden blitt brukt om Ingstad i Norge før. Jeg har forsåvidt aldri brukt dette ordet spesifikt i disse intervjuene når jeg har omtalt Ingstads «virkelighetsflukt» rundt hva han faktisk så og ikke så i Sierra Madre.

Men for de som vil se hva Ingstad faktisk sa, her er hva Ingstad skrev i et brev til forskeren Vilhjamur Stefansson i New York rett etter at han kom ned fra Sierra Madre:

Legg igjen en kommentar

